Navn
Navnet Universitetet i Bergen (på engelsk: «University of Bergen»)
er vår viktigste identitetsbærer. Navnet forteller hvem vi er og skal forkortes «UiB» uansett språk.
UiBs emblem («Uglen»)
Emblemet er UiBs viktigste visuelle grunnelement. Det viser en sittende ugle over syv fjelltopper, med ordene «UNIVERSITAS BERGENSIS» skrevet sirkulært i versaler. En sirkel kapsler inn de andre elementene og utgjør emblemets ytre kant.
Emblemet kan brukes alene, eller sammen med navnet. Emblemet i kombinasjon med navnet utgjør UiBs logo.
Emblemet til UiB er varemerkebeskyttet. Det gjør emblemet unikt for Universitetet i Bergen og beskyttet mot kopiering uten tillatelse, plagiering og misbruk.
Riktig bruk av emblemet
Det finnes bare én riktig utgave av emblemet, det skal ikke endres.
Emblemet kan brukes i fargene svart, grått, hvitt, samt PANTONE 406, 408 og 411. Ingen andre farger er tillatt.
Det er viktig at det er god kontrast mellom emblem og bakgrunn slik at emblemet fremstår klart og tydelig.
Regelen om høy kontrast gjelder ikke hvis emblemet brukes som dekor.
Avstand til andre elementer
Emblemet skal fremstå klart og tydelig, det krever en plassering som gir luft rundt. Minimumsavstand til andre elementer skal være 1/5 av emblemets diameter. Samme regel gjelder for UiBs logo.
Feil bruk av emblemet
Skygger eller andre effekter skal ikke brukes
|
Emblemet skal ikke skaleres uproporsjonalt
|
Teksten skal ikke flyttes
|
||||||||||||||
Sirkelen skal
ikke fjernes |
Emblemet skal
ikke skråstilles |
Teksten skal
ikke fjernes |
||||||||||||||
Emblemet skal kun brukes
i svart, grått, hvitt, Pantone 406, 408 eller 411. |
Emblemet skal ikke brukes
i svart og grått samtidig |
Emblemet skal
ikke roteres |
Det skal ikke brukes noen form for ekstra ikonografi, merker eller annet i direkte tilknytning til emblemet. Emblemet skal heller ikke sammenstilles med andre former for signatur eller supplerende tekst enn det som er beskrevet i avsnittet om UiBs logo.
UiBs logo
UiBs logo består av navnet (Universitetet i Bergen) satt sammen med UiBs emblem. Navnet kan opptre alene eller i kombinasjon med en avdeling/enhet.
Emblemet kan være høyre-, venstre- eller midtstilt i forhold til navnet.
Det skal kun brukes én enkelt enhet eller avdeling i kombinasjon med navnet. Enhet/avdeling plasseres under navnet UNIVERSITETET I BERGEN
Dersom informasjonen gis av to likeverdige enheter, skal bare navnet UNIVERSITETET I BERGEN brukes. Enhetens/avdelingens navn opplyses i øvrig tekst.
Skrifttypen i emblem og navn er Adobe Garamond Pro.
Riktig bruk av logo
Logo kan brukes i fargene svart, grått, hvitt, samt PANTONE 406, 408 og 411. Ingen andre farger er tillatt.
Det er viktig at det er god kontrast mellom logo og bakgrunn slik at logo fremstår klart og tydelig.
Det er ikke lov å endre proporsjonene mellom emblemet og teksten «Universitetet i Bergen» i logoen.
Bruk av logo/emblem
UiBs logo/emblem skal brukes på alt materiell som inneholder informasjon der UiB – i vid betydning – er den formelle avsender.
Slikt materiell er f.eks. dokumenter, brosjyrer, nettsider, avhandlinger, publikasjoner, bøker, visittkort m.m. tilrettelagt til intern eller ekstern bruk i undervisning, forskning eller til administrative formål.
Egne «logoer» er ikke tillatt for noen akademiske enheter, administrative enheter eller forskningsenheter, uten unntak. Bruk av egne typografiske og billedlignende «merker» undergraver arbeidet med å bygge en enhetlig profil for Universitetet i Bergen.
Eventuelle sekundære identitetselementer skal godkjennes av Universitetet i Bergen ved Kommunikasjonsavdelingen.
Studenter kan kun benytte UiBs logo etter spesiell tillatelse.
Unntak fra regelen
Mangfoldet i aktivitetene ved universitetet gjør at det tidvis kan være behov for å ta spesielle hensyn angående bruk av profil/logo.
Eksempler kan være likeverdige samarbeidsrelasjoner mellom flere universiteter, særlige forhold knyttet til finansiering, eller deltakelse i foretak som i vesentlig grad skiller seg fra universitetets kjerneoppdrag.
Det er ikke mulig å beskrive alle unntakene, men det er uansett viktig at tilknytningen til Universitetet i Bergen kommer tydelig frem. Den generelle regelen er å følge intensjonene i UiBs profilmanual når det er mulig.
Alle unntak, både for trykte og digitale flater, skal godkjennes av Universitetet i Bergen ved Kommunikasjonsavdelingen. (Tilsvarende gjelder for nye nettsider).
Bruk av logo i samarbeidsrelasjoner
Den generelle regelen er at likeverdige partnere skal fremstå på en likeverdig måte.
Illustrasjonene under viser signaturmodeller for ulike samarbeidsrelasjoner. Valg av modell styres av samarbeidets art og formelle organisatoriske forhold.
UiB som hovedaktør
Hvis flere logoer er nødvendig bør de starte fra venstre og plasseres ved siden av hverandre.
Mellom likeverdige partnere
Når det er hensiktsmessig skal partnerlogo eller andre logoer plasseres separat fra UiBs logo og størrelsen justeres i forhold til UiBs logo. Partnerlogoer skal ikke vises større enn UiBs logo. Anbefalt plassering er på motsatt side av UiBs logo.