1. Tittel

  • Tittelen til en sak vil dukke opp mange steder på nettet, og vil ofte stå alene. Den bør derfor forklare hva saken handler om.
  • Dårlig tittel: «– En kjernekar!». God tittel: «Rektor får kongelig æresorden».
  • Den beste tittelen er ofte en setning med både subjekt, verb og objekt. Dette vil også gjøre saken mer søkbar i Google.

2. Ingressen

  • En-to korte setninger som utdyper overskriften.
  • Som tommelfingerregel er 25 ord maksimum i ingressen.

3. Brødteksten

  • En god lengde på en sak er rundt 300 ord, eller 2500-3000 tegn med mellomrom.
  • En informerende sak svarer på spørsmålene hva, hvor, når, hvem, hvorfor og hvordan.
  • Start brødteksten med det viktigste.
  • Bruk korte avsnitt.
  • Bruk gjerne kulepunkter der det er naturlig.
  • Bruk mellomtitler om ikke saken er svært kort. Bruk to eller flere (aldri bare én mellomtittel), og pass på å ikke start brødteksten med mellomtittel

4. Bruk av sitater i teksten

  • «Sitat» betyr i nyhetssammenheng utsagn og uttalelser fra personer.
  • – Bruk sitatstrek (tankestrek, ikke bindestrek!) for å markere at noe er et sitat, sier kommunikasjonsavdelingen.
  • Sitater er best for å kommentere brødteksten eller for å uttrykke meninger, ikke for å komme med generell informasjon.
  • Sitater skal være korte og redigerte.

5. Bilde og bildetekst

  • Bildet må være relevant, og illustrere saken.
  • Bildetekster blir ofte lest i nettsaker. Bør være en eller to setninger.
  • Bildetekster navngir personer på bildet, og forklarer eventuelt situasjonen.
  • Krediter fotograf og rettighetshaver.
  • Vær obs på GDPR og samtykke

7. Bruk av lenker i teksten

  • Lenk til ansattsiden til hovedpersonen i saken første gang vedkommende blir omtalt i teksten.
  • Bruk skjønn for hva som er relevante lenker å inkludere.

8. Faktaboks

  • Faktaboksen inneholder bakgrunnsinformasjon til saken.
  • Ved å putte tung informasjon her, kan du gjøre brødteksten mer lettlest.
  • God bruk av faktaboks kan være om det er nødvendig å nevne alle deltagerne i et prosjekt.
  • Bruk kulepunkter.