Hva innebærer samtykke ved bildebruk (GDPR)?

Se UiBs offisielle regler: https://www.uib.no/fotosamtykke

Hvordan flytter jeg innhold fra et område til et annet?

Dersom innhold skal flyttes fra et område til et annet, må man først sjekke et par ting:

Endre eierområde

For at et innhold skal tilhøre et annet område, må man endre eierområde. For å finne ut hva eierområde er, kan du se hva som er områdetittelen på siden, sjekke brødsmulesti, eller redigere siden og se hvilket område som ligger øverst i listen over områder siden tilhører. Når du er inne og redigerer siden, og kan redigere feltet for områder, så er det bare å ta bort det området du ikke skal bruke lenger, og skrive inn navn på det nye eierområdet; Husk at dette må stå i det øverste feltet for at det skal fungere! Hvis feltet er ‘grået ut’ og du ikke kan endre innholdet, så ligger siden du redigerer i menyen til det området du skal fjerne det fra; Da må innholdet fjernes fra meny. Les videre under for å finne ut hvordan det løses.

Fjern innhold fra meny

Innhold som ligger i meny på det område man ønsker å fjerne innholdet fra, kan ikke endre eierområde. For å fjerne innholdet fra menyen kan du trykke på “meny”-fanen som ligger oppe i listen sammen med blant annet “rediger” og “oversett”. Inne på meny-fanen trykker du på “slett” og deretter “bekreft”. Da vil menypunktet bli fjernet, og du kan gå tilbake til “rediger”-fanen og endre innholdet i områdefeltet.

Hvordan bruker jeg tabeller?

I brødtekst-feltet har man mulighet til å opprette enkle, sorterbare tabeller.

NB! Tabeller kan være vanskelig å få til å vise riktig på noen skjermer f.eks. mobilskjermer. Lager du en tabell, bør du altså sjekke godt hvordan den vises på diverse skjermstørrelser. Bruk gjerne mobiReady til å teste dette.

Opprette tabell

1) Trykk på tabell-symbolet i verktøylinjen over brødtekstfeltet, for å opprette en tabell.
2) Velg antall rader og antall kolonner, og trykk OK.

Tabellen dukker da opp i redigeringsvinduet, og man kan fylle inn tekst i cellene.

Tittel for kolonnene

1) Høyreklikk på den øverste cellen i en kolonne.
2) Velg Cell > Cell Properties
3) Endre Cell Type fra Data til Header
4) Trykk på OK for å fullføre.

Sorterbar tabell

Merk: man må først opprette en tabell og aktivere tittel for kolonne(ne) som skal være sorterbare.

Det er mulig å gjøre en tabell sorterbar på følgende måte:
1) Høyreklikk på en celle i tabellen.
2) Trykk på Advanced-fanen og skriv inn sortable i tekstfeltet
3) Trykk på OK for å fullføre.

Hvordan avslutter jeg et abonnement på kalender?

Det er mulig å abonnere på kalender-feed fra områder under uib.no ved å trykke på Abonner på kalenderen når man er inne på en kalenderoversikt (f.eks. her https://www.uib.no/kalender).

For å avslutte abonnementet på kalender-feeden, fjerner man bare kalenderen fra kalenderprogrammet på datamaskinen/mobilenheten. I Outlook kan man avslutte abonnementet ved å høyreklikke på kalenderen og slette den.

For mer informasjon, se: https://support.microsoft.com/nb-no/office/slette-en-kalender-9ba1364c-bdb0-41be-8f66-eaf96698d021https://support.office.com/en-us/article/delete-a-calendar-9ba1364c-bdb0-41be-8f66-eaf96698d021

Hvor kan man laste opp dokumenter?

Du kan laste opp filene direkte i artikkelen (nyhet/infoside/kalenderoppføring).

Hvordan: Åpne siden i redigeringsmodus og velge fanen “Lenker og dokumenter” nederst på siden.

Alternativ metode (Spesielt ved behov for å ha mange dokumenter): ekstern.filer.uib.no
Eksempel på en side som bruker ekstern.filer.uib.no til publisering av store mengder dokumenter: https://www.uib.no/en/econ/110536/working-papers-economics#2018

Hvorfor er ikke personsiden min tilgjengelig?

Alle ansatte får en personside via IT-avdelingens brukeradministrasjonssystem SEBRA. En godkjenner i SEBRA kan styre hvilke ansatte som er tilknyttet enheten, og om disse skal vises på www.uib.no. Hvis personsiden din er utilgjengelig, må du derfor kontakte din lokale SEBRA-godkjenner.

Hvorfor vises jeg ikke i ansattlisten?

En godkjenner i SEBRA kan styre hvilke personer som skal vises på enhetens oversikt over ansatte (“ansattkatalogen”). Som regel vil ansatte automatisk bli synlig i visningslisten til instituttet eller avdelingen. I visse tilfeller, hvis personen tilhører en annen enhet, eller har status som “ekstern”, må denne legges til manuelt i visningslisten. Hvis du ikke vises i ansattlisten til din enhet, må du altså kontakte din lokale SEBRA-godkjenner.

NB. Når det gjelder forskergrupper med egne områder på www.uib.no, må tilknytningen mellom personer og forskergruppe alltid gjøres manuelt av en lokal SEBRA-godkjenner.

Se for øvrig Veiledning for SEBRA-godkjennere

Hvordan redigerer man annonser på “Indre marked”?

Dersom du ønsker å endre på en annonse som er opprettet på “Indre marked” (må være en annonse du har opprettet selv), kan du gjøre følgende:

Logg først inn til uib.no via https://w3.uib.no/nb/user

  1. Innholdsprodusenter finner sine annonser under “Mitt planlagte innhold” på Webdesken.
  2. Klikk på Rediger-lenken som er tilknyttet den aktuelle annonsen.
  1. Andre brukere kan gå til sine annonser via siden for det “Indre marked” på ansattsidene.
  2. Klikk på annonse-lenken og deretter på Rediger-fanen like under områdemenyen.

 

Hvordan bruke intern.filer.uib.no og ekstern.filer.uib.no?

Filer.uib.no er en tjeneste som lar deg dele filer på nett, enten internt på UiB sitt nettverk (intern.filer.uib.no), eller for alle (ekstern.filer.uib.no).

Hvordan koble til »

NB! Du må være på UiBs nett eller bruke UiBs VPN for å bruke filer.uib.no

 

Lenking til filer: Hvis du har lagt inn filen “eksempel.pdf” i bio sin mappe “eksempelmappe” på ekstern, vil URL’en til filen være: http://ekstern.filer.uib.no/bio/eksempelmappe/eksempel.pdf

Snarvei til mappe: Du kan lage en snarvei på skrivebordet til en (eller flere) av mappene under ekstern eller intern. Dette forutsetter selvsagt at du har tilgang til mappen det gjelder.

    • På Mac:
      1) Finn mappen du ønsker å legge til på skrivebordet.
      2) Hold nede Kontroll-tasten (ctrl) mens du klikker på mappen. Klikk på “Lag alias”. Snarveien vil da legge seg på skrivebordet ditt.

 

    • På Windows:
      1) Høyreklikk på mappen du ønsker å legge til på skrivebordet.
      2) Klikk på “Lag Snarvei” og deretter “Ja” på at du vil at snarveien skal bli plassert på skrivebordet ditt.