Her finner dere gode eksempler på ulikt innhold fra uib.no. Disse sidene kan brukes som maler når du skal lage innhold.
Ansattside
- Her er det meste brukt og godt satt opp
- Fin på begge språkversjoner
- Denne ansattsiden har benyttet det aller meste av funksjonalitet som er tilgjengelig, og det er jo særlig viktig for vitenskapelige ansatte.
- Her er RSS, SoME, Relatert innhold m.m.
- En god ansattside for en adminsitrativt ansatt seniorrådgiver ved Kommunikasjonsavdelingen.
Områdesider
Et område inneholder forside, toppmeny, kalender, nyhetsarkiv m.m. Det er ressurskrevende å etablere og vedlikeholde et område. Det er ofte hensiktsmessig å presentere fakultet, institutt og sentre på egne områdesider. Forskergrupper og prosjekt kan i mange tilfeller benytte seg av informasjonssider eller kalenderoppføringer, som er mye mindre ressurskrevende å vedlikeholde.
- Det er brukt et stort introbilde. Bildet er av HF-studenter og vil oppleves som relevant av målgruppen.
- Toppmenyen for området er godt disponert.
- Hovedinnholdet er kort presentert i fremhevet innhold.
- Det er en fin variasjon av nyheter og kalenderoppføringer på forsiden.
Senter for klima og energiomstilling (CET)
- En ryddig og oppdatert side.
- En god ingress.
- Fremhevet innhold-feltet er brukt til relevant og variert informasjon.
- De fleste felt i områdeforsidemalen er benyttet.
- En jevnt over god og oppdatert områdeforside
- Engelsk side er også oppdatert og god
- Lite «nyhetspreget», mest tilpasset og relevant info
Infosider
- Fakultet sitt navn er spesifisert i både tittel og ingress. Dette er viktig for å få relevante treff ved søk, ettersom andre fakultet har tilsvarende informasjon.
- Lenker er samlet i en oversiktlig punktliste.
- Tidsfrister og kontaktinformasjon er presentert i en faktaboks.
- Siden har en kort tittel og en ingress som oppsummerer innholdet.
- Det er brukt gode nøkkelord i trekkspillmenyen.
- Det er brukt faktaboks og et lite bilde.
- Tilknyttet innhold har varierte bilder og beskrivende titler og ingresser.
- Informasjonssiden er publisert med bare tittel. Dette gjør at tilknyttet innhold kommer høyt opp på siden og fungerer som en meny.
- Tilknyttet innhold har korte, beskrivende titler og ingresser.
Innholdslister
Informasjonssider kan samles i innholdslister. Dette gir en steg-for-steg presentasjon av informasjon.
- I denne innholdslisten er det steg-for-steg: Forberedelser til reise/Kredittkort/Bestilling av reise/Reiseforsikring/Reiseoppgjør
Nyhetssaker
Kort innføring i allemannsretten
- Det er brukt faktaboks
- Brødteksten er godt disponert og inndelt i underoverskrifter
- Det er brukt video brødteksten
- Det er brukt en stikktittel som knytter saken til et arrangement.
- Det er brukt et stort bilde av person som saken handler om.
- Brødteksten er godt disponert og inndelt i underoverskrifter.
Nytt design på UiBs slips og sjal
- Det er brukt et stort bilde, med illustrasjoner av sjalene saken omhandler.
- Navn på forfatteren er tatt bort, da det ikke er relevant for saken.
- Det er brukt faktaboks og flere små bilder med bildetekst.
Kalenderoppføringer
- Det er brukt et stort bilde og forklarende bildetekst.
- Tema og tidspunkt for arrangementet er spesifisert i ingressen
- Kontaktperson for arrangementet er lagt inn.
- Program og bidragsytere beskrives i brødteksten.
- Det er relevant tilknyttet innhold med bilder og gode tekster
Forskergrupper og prosjekt
Som et godt alternativ til områder, kan forskergrupper og prosjekt presenteres på informasjonssider. Nettadressen kan tilpasses for gruppen eller prosjektet (eks. www.uib.no/forskergruppenavnet). Dette meldes inn via UiBhjelp.
Forskergruppe for øye-genetikk
- Gruppens formål blir beskrevet innledningsvis.
- Innhold på siden er inndelt med underoverskrifter.
- Kontaktinformasjon til gruppeleder er presentert i en faktaboks.
- Medlemmene er presentert i punktlister.
- Det er brukt et stort bilde og flere små bilder som illustrerer forskningsfeltet.
Research group Text, Action and Space
- Teksten er godt disponert, og det er brukt både store og små bilder.
- Informasjon om prosjektleder og neste workshop er presentert i faktabokser.
- Det er brukt beskrivende nøkkelord i trekkspillmenyen.
- Prosjektleder er lagt inn som tilknyttet person.
Bedre HR for forskere: Charter & Code
- “Charter & Code” er beskrevet i faktaboks, med lenker til mer informasjon.
- Gjennomførte arrangementer og fremdriftsplan er oversiktlig presentert i tabell, med lenker til mer informasjon.
- Ansatte som jobber med og er ansvarlig for prosjektet er lagt til under tilknyttede personer.
Eksternt innhold
Research group Multilingualism on my mind
- Her er brukt ‘Tilknyttede personer’ og ‘Tilknyttet innhold’ for å presentere både UiB-ansatte og eksterne personer i en forskergruppe på en oversiktlig måte.
- Alle personene under «EXTERNAL MEMBERS» er laget med innholdstypen ‘eksternt innhold’, som igjen er brukt som tilknyttet innhold.